Dag 3: Grand Canyon

2 juli 2015 - Grand Canyon National Park, Verenigde Staten

Dag 3: Grand Canyon National Park

Na weer weinig slaap gehad te hebben, zijn we rond 5.15 uur opgestaan om ons klaar te maken voor een lange dag, namelijk de trip naar de Grand Canyon!

Rond 6.15 uur zouden we opgehaald worden bij het Excalibur hotel. Zouden we ja… Door miscommunicatie en na heen en weer bellen met Papillon zijn we niet opgehaald en zijn we zelf met de taxi naar het bus depot gegaan. Daar eenmaal aangekomen ging het gewoon smooth en konden we onze bus in om naar de South Rim te gaan. Dat zou lang duren… Er staat namelijk gemiddeld 14 uur voor de trip naar de south rim per bus met diverse stops natuurlijk.

Onze eerste stop zou de Hoover Dam photo stop zijn. Onderweg reden we langs Boulder city met in de bergen BC. Zie foto! In Boulder City is het verboden te gokken, wat ik dan wel interessant vond om te horen. Ook reden we langs Lake Mead. De driver wist ons te vertellen dat het water niveau gedaald is in de loop der jaren. Dat kun je goed zien door het witte gedeelte in de bergen. De witte rand geeft aan tot waar het water voorheen kwam.

Bij de Hoover Dam aangekomen, hadden we een foto stop van 15 minuten. Dat was bijna niet te doen omdat er meer tourbussen waren en je natuurlijk niet wilt dat er iemand anders in je foto staat.

Na de fotostop reden we door naar Kingman om te ontbijten bij de McDonalds. Tja.. Amerikanen ontbijten kennelijk graag daar. Ook dat was haasten omdat er weer meerdere tourbussen waren. Ontbijten hebben we met een simpele Egg Mcmuffin gedaan, meer niet. Mijn maag verdraagt niet zoveel troep.

En toen begon de lange reis naar de Grand Canyon… We reden en reden en reden… Er kwam geen eind aan. Leuk was wel dat we door een andere tijdzone reden door Arizona binnen te rijden. Op een gegeven moment was het 11 uur en waren we het al aardig zat. Bij sommige tussenstops kwamen mensen te laat de bus in waardoor we weer iets later vertrokken. Dat wekte een kleine irritatie op bij de driver die vervolgens iet wat kortaf werd.

Rond 12.30 uur kwamen we (eindelijk) aan bij het IMAX theater net buiten Grand Canyon NP. Andy en ik hadden behoefte aan frisse lucht en hebben de film geskipt. We kregen ter plekke vouchers om te kunnen eten bij het Explorers café. Het was een buffet dus op zich keuze zat. Wel kozen we allebei voor een pizzapunt. In noodles/rijst had ik geen trek en de salade zag er niet echt appetijtelijk uit helaas. Bij onze meal kregen we ook een drankje, maar ik kan beter zeggen dat het een fles was haha. De bekers zijn mij echt te groot!

Na deze IMAX/food stop gingen we dan EINDELIJK door naar de Grand Canyon. Ik wist dat de reis met een tourbus eigenlijk niet te doen is door het AllesAmerika forum, maar ja, soms moet je het een en ander zelf ervaren! Andy en ik waren het eigenlijk al zat. Natuurlijk de combinatie van lange vlucht, weinig slaap en weer lang zitten is vervelend en werkt ook niet mee.

Anyway, eenmaal bij de ingan van het park moesten we even wachten in verband met de drukte. Natuurlijk heb ik een foto gemaakt van de prijzen zodat andere parkgangers weten wat ze moeten betalen straks!

Na 10 minuten kwamen we aan bij onze eerste stop in het park, Mather point. Hier hadden we ongeveer 45 minuten. Toen we naar het uitkijkpunt liepen waren we helemaal flabbergasted.

In een woord, WOW!! Echt PRACHTIG. Vier jaar geleden heb ik de west rim bewonderd, maar dit is echt woww en mooier dan de west rim! Ik stond echt even stil bij de beauty van de canyon. Waar je ook kijkt, het is mooi (afgezien van alle toeristen). Je staat echt even stil van de beauty van de natuur, de sereniteit en eigenlijk ook wel gevaar van de canyon.

Het is ongelofelijk om te zien wat we hebben op deze aarde aan natuur. Je staat er echt bij stil dat we zo klein zijn en eigenlijk misbruik maken van de aarde. Normaliter ben ik niet zo bewust van het milieu, maar door de schoonheid te kunnen zien, ga je toch wel even nadenken of je niet het een en ander kunt doen voor het behoud van de natuur.

De stop was aangenaam maar ook wel rushen. Je kunt niet fatsoenlijk foto’s maken omdat het veel te druk is. Alle bussen komen volgens mij tegelijkertijd aan waardoor je en het volk van de bussen hebt, maar ook Canyongangers die op eigen vervoer komen. Daarnaast moet je op tijd terug zijn want je moet verder en de chauffeur heeft aangegeven dat hij na 10 minuten weg rijdt. Nou dat hebben we geweten!

We waren netjes op tijd in de bus maar een ander stel niet. De chauffeur heeft gewacht, max 10 minuten, claxonneerde en reed vervolgens weg! Op de hoek van het punt kwamen de mensen aanrennen en toen konden we echt wegrijden.

Het 2e punt was echt indrukwekkend. Daar hebben we flink wat fotos gemaakt en meer genoten aangezien niet elk punt heel druk was. Ook hebben we flink wat eekhoorns zien rondhupsen!

Na 1.5 uur gingen we er weer vandoor om vervolgens in 1x door te rijden naar Kingman. Halverwege zijn we van de kou maar tegen elkaar in slaap gevallen. In de kou? Ja in de kou. De airco stond op 100. Met vermoeidheid heb je de perfecte cocktail van koud lijden.

Tijdens de rit terug werd Home Alone 2 gedraaid. Dat was op zich prima want de tijd ging daardoor wat sneller. Uiteindelijk waren we pas 22.30 uur terug in Vegas en zijn we vrijwel meteen (na douchen etc) k.o.gegaan!

Morgen (op moment van schrijven ben ik er al), gaan we naar San Francisco. Er staat verder voor morgen niet veel op de planning. Godzijdank…