Dag 6: aan de wandel (alweer) en Alcatraz

5 juli 2015 - San Francisco, California, Verenigde Staten

Je zou zeggen dat we het wandelen al zat waren, maar niets is minder waar! Vandaag stond het fietsen over de brug en de Alcatraz nighttour op de planning. We zouden het lekker rustig aan doen in de ochtend omdat we wisten dat we pas laat terug zouden komen.

Rond 12 uur gingen we weer richting San Francisco en stapten bij BART station Powell Street uit. Van daar uit wilden we de cable car pakken naar Hyde Street waar de vestiging van Blazing Saddles zit.  De fietshuur was al betaald met een Groupon voor Blazing Saddles dus in principe hoefden we alleen maar de voucher te laten zien, maar dat kan alleen bij deze vestiging. Na een blik op de wachtrij geworpen te hebben besloten we maar een stukje te lopen naar Union Square om daar de bus te pakken naar Hyde Street. Man, man, man… De rij was nu nog langer dan de vorige keer en daar hadden we niet zo veel zin in.

De busreis was erg interessant. Volgens mij reden we een stuk door Chinatown want om ons heen zagen we alleen maar aziatische winkels en Chinese letters! Eenmaal bij Hyde street aangekomen liepen we door naar Blazing Saddles. Maar toen begon de ellende…

We liepen binnen en meteen kwam er een meisje op ons af met de vraag of we de brug over wilden fietsen. Ja dat willen we zeker want daarvoor zijn we hier. Dus kregen we de nodige paperwork om in te vullen, een film om te kijken en de Groupon werd op redeemed gezet. Toen vroeg ze om mijn credit card…. Ik portemonnee open… Geen credit card. Waar is de credit card dan? Ja slim Basarat…. Die zit in je andere portemonnee, in de koffer, in het hotel…. Even snel vraagje aan het meisje… Waar is de credit card voor nodig? Ja voor de borg… $ 100 per fiets, anders krijg je het niet mee. Verdorie… Hebben wij weer en waarom moet dat ding ook in het hotel zitten? Tja… Ben gewend om te pinnen en had er totaal niet bij stil gestaan dat ik wellicht mijn credit card nodig zou hebben voor de borg. Echt een sukkel…. Om het even te gaan halen zat er ook niet in, want ja, we zitten helemaal in freaking Millbrae en de auto halen we morgen pas op.

Zielig liepen we weg en zijn we maar naar de brug toegelopen langs Fort Mason en richting het Palace of Fine Arts. We zeiden tegen elkaar dat we er morgen ook overheen kunnen rijden met de auto of desnoods voordat we vertrekken richting Santa Maria, in de ochtend komen fietsen.

De wandeltocht richting het Palace of Fine Arts was wel erg mooi. Prachtig uitzicht en prachtige huizen. Je merkte ook dat hier minder toeristen liepen maar wel een hoop fietsten. Dat hadden we ook kunnen zijn….

Het Palace of Fine Arts is overigens echt prachtig! Voor mij was dat een first en echt leuk om te zien! Andy kon zijn lol niet op en bleef als een paparazzi foto’s nemen. Op een gegeven moment was het 16 uur en we moesten nog richting pier 33 om de ferry te nemen voor de Alcatraz night tour van 17.55uur en we moesten nog snel iets te eten scoren!

Dus waren we weer 50 minuten aan de wandel richting de pier. Onderweg hebben we snel een menu gehaald bij de Mac om het na een aantal happen weer weg te gooien. Het was niet te vreten! Er hing een rare lucht aan het eten en de smaak was bizar. Mac smaakt wereldwijd hetzelfde behalve ons voedsel dan…

Bij pier 33  aangekomen werd er nog een leuke foto van ons geschoten die we, uiteraard, konden kopen. Hoewel de foto erg leuk was, hebben we principieel geweigerd om de foto aan te schaffen. Ik ga geen $ 20 betalen voor een foto op A5 formaat.

Het boarden verliep vrij snel en we zaten heerlijk bovendeks op de ferry. Het was wel erg fris maar gelukkig hadden we allebei iets diks bij ons.

De vaartocht was prima te doen en we kregen ook wat achtergrond informatie te horen op de ferry, net zoals de regels… Niet eten/drinken en de habitat in stand laten. Logisch lijkt me aangezien het een NP is. Eenmaal op het eiland aangekomen, keek Andy zijn ogen uit! Ik was er natuurlijk al eerder geweest en vond het eigenlijk ook wel stoer dat ik mijn hand kon opsteken toen er werd gevraagd of iemand al eerder op Alcatraz was geweest hihi…

We werden in groepjes verdeeld zodat we niet massaal op elke plek zouden staan. Andy en ik zaten bij de eerste groep wat wel fijn was. We liepen langs de huizen van de bewaarders, het mortuarium naar boven en kregen een koptelefoon om naar de audiotoer te luisteren. Het leuke is dat de Engelse versie van de toer is ingesproken door ex cons en guards. Met het achtergrond geluid is het erg levendig gemaakt waardoor je echt het gevangenisgevoel hebt.

Wat voor mij van toegevoerde waarde was dat het hospital open was dit keer. Dat was bij mijn vorige bezoek namelijk niet zo. Je neemt dan de trap rechts in de dining hall en komt dan in de hospital terecht. Dat was echt heel bijzonder!

Er hangt een aparte sfeer daar, vooral omdat er bijna niemand was, en je ziet de ouderwetse bedden e.d. die je wel kent uit de horrorfilms… Ook in de diverse ruimtes voelde het vaag aan.. Andy had dat ook, dus ik beeldde me niets in daar!

Ik zou op Alcatraz NOOIT willen verblijven, of te wel, de ferry willen missen. Lijkt me echt vreselijk!

Na de audiotoer kom je in de shop terecht en daar hebben we een mok gekocht als aandenken. Om 20.40 uur pakten we weer de ferry naar pier 33 en kwamen we rond 23.00 uur weer aan in ons hotel.

We waren doodmoe, maar zijn toch kleren gaan wassen in ons hotel. Het hoefde niet aangezien we veel te veel hebben meegenomen, masr die tassen met vuile was werden we ook zat! Daarnaast zat mijn favo short in de was en die wil ik zeker nog een keer aan!

Al met al hebben we genoten van de dag, ondanks dat we niet hebben kunnen fietsen. Wel hebben we nu echt last van onze spieren! We hebben ruim 21 km gelopen vandaag. De sportschool zie mij nu een maand niet!