Dag 7: goodbye SF en hello Highway 1

6 juli 2015 - Highway 1, California, California, Verenigde Staten

Het vertrek uit  San Francisco is aangebroken en we hebben echt iets leuks op de planning staan! Namelijk het rijden over de prachtige kustroute naar het zuiden, Highway 1!

Allereerst gingen we richting Alamo SFO om de auto op te halen. We hebben een midsize SUV gehuurd en na het papierwerk konden we richting de garage om te gaan winkelen! Bij de garage vroeg de medewerker war voor type we hadden. Ik zeg doodleuk “midsize” zonder erbij na te denken…. Hij wees naar een bepaalde rij en we waren die teleurgesteld. Dit kan toch nooit een midsize suv zijn? Ze zijn mega klein en zien er niet uit… Ik weer terug naar de medewerker en zeg ja sorry, maar dit heb ik niet gehuurd. Hij zegt, jawel dat is jouw klasse.

Andy ziet in de verte een Jeep staan en zegt zo iets hebben we gehuurd. Een groot verschil dus met een midsize car…. Toen schoot me te binnen dat ik midsize had gezegd in plaats van MIDSIZE SUV hihi. My bad! De medewerker begon te lachen en zei ja, dat is een groot verschil inderdaad! Andy kon zijn lol niet op want de Jeep Cherokee die hij had gezien was in onze klasse en we hebben die dan ook mooi meegenomen!

Over de auto kan ik niets anders zeggen dan WOW! Hij rijdt HEERLIJK. Alles is automatisch, heel anders dan mijn Astra uit 1999 die bijna uit elkaar valt hahaha. We hebben ook nog eens mazzel want de auto is nieuw (2015) en heeft maar 5000 mijl gereden. En hij verbruikt ook niet zoveel benzine! We rijden er nu 3  dagen mee (sorry ik ben traag met schrijven maar heb echt niet de tijd gehad) en we hebben pas 1x getankt. Hij is nu wel leeg dus vandaag opnieuw tanken.

Anyway, dat was de auto… Het eerste stuk heb ik gereden richting Monterey. De weg ging dwars door de bossen en bergen waardoor je je oren wel voelde alsof je aan het vliegen was. Maar dat maakte ons niets uit, want wowww… De natuur is wederom PRACHTIG! Echt gaaf gewoon. Het rijden gaat ook heel soepel met de auto. Ik hoef alleen maar op te letten en met mn rechtervoet te werken.  Onderweg stopten we nog even bij een broodjeszaak in een dorpje langs de weg, Watsonville. Dat was echt een small town maar heel schattig.

Daarna reden we door naar Monterey. Monterey  is een mooi klein dorpje aan de kust. We hebben hier een aantal fotos gemaakt en zijn toen weer door gereden naar Big Sur. Andy reed toen zodat ik kon genieten van de weg en het uitzicht. De route valt niet te omschrijven. De foto’s zeggen al genoeg.

De volgende stop zou de Bixby Bridge worden. De beroemde brug van deze highway. Overigens heb je overal langs de route turnouts of vista points waar je kunt stil staan en parkeren om te kunnen genieten van het uitzicht. Hierdoor blokkeer je het verkeer niet. De brug is echt prachtig om te zien. Bizar dat ze deze brug in de jaren 30 hebben gebouwd!

Na deze stop vervolgden we onze route naar Big Sur. Langs de weg staan borden dat we moeten oppassen voor overstekend wild. Dat hebben we dus ook zeker gedaan. Maar wie zegt dat je ook daadwerkelijk overstekend wild gaat zien?

Nou we hebben het geweten…. Bambi en Bambi 2 schoot opeens over de weg heen waardoor Andy vol op de rem is gaan staan. Pffieewwwww. We reden niet eens hard, 35 m/h. Maar het is een 2-baansweg en op dat moment zonder turnout, dus je kunt niets anders doen dan vol op de rem staan en hopen dat het verkeer voor en achter jou precies hetzelfde doet! Gelukkig ging het goed en konden we daarna lachen om het feit dat we herten hadden gezien!

Bij het bekende restaurant Nepenthe (uitzicht over de oceaan en Big Sur) zijn we daarna  wat gaan drinken om te kunnen genieten van het uitzicht en de rust. Big Sur is echt prachtig maar op een gegeven moment ben je de bossen wel zat (ik dan haha).

Inmiddels was het al over zessen en wisten we dat we nog een lange weg te gaan hadden richting ons motel in Santa Maria. Dat betekende ook in het donker rijden en hopelijk niet meer met scherpe bochten en een afgrond langs de weg. Andy wilde graag rijden en we vervolgden dan ook de weg naar Santa Maria.

Onderweg kwamen we langs San Simeon (hearst castle) en finally San Luis Obispo. Zo wisten we dat we er BIJNA waren (voor Amerikaanse begrippen).

Even voor elven kwamen we aan bij ons motel in Santa Maria en na het inchecken zijn we nog snel iets te eten gaan scoren bij de Denny’s. Over de hele dag hadden we alleen een broodje op en koekjes. Dus we waren wel uitgehongerd.

Het 1e deel van de route zat er op, beetje vermoeiend gezien de planning, maar het was het zeker waard!